1.5 Helsinki
Julkaistu:
Hifimaailma 3/2013. artikkelit
Uusi vs. vanha:
Gradient 1.x vs
Moni harrastaja haalii nyt itselleen
näitä tuolloin saavuttamattomilta tuntuneita laitteita.
Toisaalta, tarjoaako nykytekniikka tehokkaine tuotantolinjoineen ja tuoreen insinööritaidon tuloksena
kenties parempaa äänenlaatua ja vastinetta sijoitetuille taalereille. Selkeimpänä esimerkkinä tästä lienee juuri cd-koneistot, jotka liian usein ovat kalliimmissakin laitteissa hitaita ja heppoisia dvd- tai cd-rompohjaisia paketteja. Kenties, sillä moni vannoo vahvasti esimerkiksi uusimpien dac-laatikoiden nimeen. 1.x vs. Tässä uudessa juttusarjassa
testaamme klassikoita ja niiden nykyisiä
vastineita. Eteen
tulee kuitenkin toistuvasti sen verran kutkuttavia
olettamuksia ja väitteitä, että lienee korkea aika tehdä
vapaamuotoista ja vahvasti perusharrastajan näkökulmasta lähestyvää kevyttä kenttätutkimusta näistä ainaisista kiistan aiheista.
Tarkoituksena on siis asettaa vastakkain saman valmistajan vintageklassikko ja nykyisen malliston tuote.
58. Kehitystä
lienee tapahtunut ainakin da-muuntimien osalta.
Silti välillä tuntuu, että taskulaskin määrää turhankin paljon tämän päivän laitteissa teknisten ratkaisujen toteutumista. Aloitamme GRADIENTEISTA.
SÄÄNNÖLLISIN väliajoin harrastajien keskuudessa
väännetään kättä siitä, kannattaako vielä nykyään haalia laitteistoonsa menneiden vuosikymmenten klassikkolaitteita, joissa osien ja raudan määrässä ei ole turhia
säästelty ja kunnianhimoa on riittänyt mitä monimutkaisimpien teknisten ratkaisujen kokeilemiseen.
80-luvulla ja vielä 90-luvun alkupuolella varsinkin
japanilaisten valmistajien keskuudessa tuntui vallitsevan jonkinlainen ?kylmäsota?, eli oman malliston
huippulaitteista pyrittiin tekemään parempia ja innovatiivisempia kuin kilpailijoiden vastaavat, valmistuskustannuksista välittämättä! Kuulostaa kuluttajan
kannalta varsin herkulliselta tilanteelta, eikö?
Tuolloin esimerkiksi cd-tekniikka oli jo monelta
osin varsin korkealla tasolla, mikä yhdistettynä vallinneeseen kilpailutilanteeseen synnytti muun muassa
legendaariset Luxmanin putkihybridisoittimet, Teacin
vrds-pyörittimet, Pioneerin ylösalaisin levyä lukevat
koneistot sekä tietysti Sonyn legendaarisen ES-sarjan,
johon HIFI-lehtikin aikoinaan luotti vertailulaitteistossaan.
Toisaalta muistikin saattaa jo alkaa kullata vanhojen koneiden soundia, eikä vuosien saatossa kuivuneiden kondensaattoreiden ja muiden komponenttien
vaikutusta äänenmuutokseen voine jättää huomiotta.
Joidenkin varaosien löytäminen saattaa vaatia luovuutta, improvisointia ja lukemattomia netin ääressä
tuskailtuja iltoja.
Tästä huolimatta monet muistavat juniorina paikallisessa kodinkoneliikkeessä vietetyt hetket Technicsien ja
Bang & Olufsenien värivaloja ihastellessa ja näppäintuntumia fiilistellessä. Vain cd-käyttöön tarkoitettujen
lukumekanismien valmistaminen kun on kuulemma
aivan liian kallista.
Onneksi markkinoilta löytyy vielä pari vastavirtaan
uivaa valmistajaa. Käytön kannalta otetuista taka-askeleista huolimatta uudet soittimet tuntuvat menestyvän kuunteluarvioissa erinomaisesti.
Taistelupari Gradientilta
Kukaan ei varmaankaan odota saavansa äänenlaadullisiin kysymyksiin yhtä absoluuttista vastausta. vanha Gradient
Teksti ja kuvat: Riku Hakala
Kaiutinten
taisto
Ainakin muistikuvissa vanhat äänentoistolaitteet
tuntuivat kuulostavan paremmilta kuin nykyiset.
Mutta onko näin. Gradient 1.5 Helsinki
uusi vs
Kyseisiä 12. vanha
Sattuneista syistä aloitamme mittelön äänentoistoketjun loppupäästä eli kaiuttimista. Tällöin pistetaajuuksilla kuunneltuna bassotkin olivat lähes viivasuorat. Basson osalta ryhtiä ja kontrollia on haettu
vaihtamalla originaalit Peerless-tuotteet Seasin valmistamiin.
Herra Salmi on tehnyt myös jakosuotimiin modifikaatioiden vaatimat muutokset. Kuuntelin
hesaria usealla muullakin sijoittelulla, kunnes sopivin
kohta huoneesta löytyi. Pohjatietona ilmoitin vain, että kahta paria kaiuttimia kuunnellaan. Allekirjoittaneen
noin 30 neliön kokoisesta olohuoneesta löytyy valmiiksi kotimaisen Gradientin 80-luvulla valmistamat
ja markkinoita kohauttaneet 1.x-sarjan (paistinpannu
hattulaatikon päällä) toistimet. Erikoinen mallimerkintä johtuu siitä, että suunnittelija Jorma Salmi on
modifioinut kyseisiä tuotteita muutamaan otteeseen
vuosien saatossa oman makuni mukaiseksi, eivätkä ne
näin ollen vastaa enää puhtaasti mitään alkuperäistä
mallisarjaa.
Rungot ovat mallia 1.1, kuten myös diskantit.
Keskiääniset on lainattu uudemmista 1.3:sta. Vaikka ulkonäkö ensivilkaisulla muistuttaa kovastikin vanhaa ykkössarjalaista,?hesarin. Molemmista
malleista on tarjolla paljon yksityiskohtaista informaatiota, joten en käytä enempää palstatilaa niiden
läpikäymiseen.
Ottelu alkakoon
Hyvät naiset ja herrat, kehän toisessa nurkkauksessa
haastaja Gradient 1.5 Helsinki! Paino 23 kiloa kappale
ja pituutta noin 96 senttiä.
Vastapäisessä kulmauksessa saman tallin vanha
mestari Gradient 1.x! Painoa 15 kiloa kappale ja pituutta 95 senttimetriä.
Musiikinlähteenä kuunteluissa toimi Teac VRDS10-cd-soitin Sony XA50ES:n avustaessa ja Accuphase
E-212:n vastatessa vahvistuksesta.
Jottei kuuntelut jäisi pelkästään omien havaintojen
ja mieltymysten varaan, pyysin paikalle kaksi muuta
Hifimaailman sokkokuunteluryhmän jäsentä, Heikki
Sihvosen ja Jukka Piispan.
Molemmat saapuivat ovelle omin avuin, jonka jälkeen silmät sidottiin ja testihenkilöt taluteltiin kuuntelutuolille, autuaan tietämättöminä testattavista toistimista. Tämä ilmenee laulajan avoimempana ja konkreettisemmin huoneeseen työntyvänä tarjoiluna.
Helsingillä laulaja vaikuttaa astuvan askeleen-pari
taaksepäin, mikä todennäköisesti on osasyyllinen
himpun pidättelevämpään kokonaisvaikutelmaan.
Asia ei ole suuri, mutta parivertailussa helposti havaittavissa oleva kuitenkin.
Stereokuvan ja tilavaikutelman toistumisen osalta
molemmat ovat suurelta osin hämmästyttävän samankaltaisia, eriävistä suunnittelufilosofioistaan huoli59. Keskialueella vanhukset vievät voiton mielestäni sopivasti ylieloisan esillepanonsa
ansiosta. uusi vs. Lisäksi vanhojen ykkössarjalaisten alla olleet pyörät on korvattu sorvatuilla teräskartioilla.
Niinpä 1.x on lähinnä hybridi 1.1- ja 1.3-versioiden
välillä.
Vastustajaksi testiin asettuu Gradient 1.5 Helsinki. Sokkoilussa 1.5:n taakse jäi tilaa 140 cm ja sivuille sama 50 cm. Edes hintaluokkaa ei paljastettu.
Molemmilla soi ensin 1.5 Helsingit ja sen jälkeen
1.x seniorit. Se ei turhia pidättele,
vaan välittää fiiliksensä selkeästi ja joskus jopa kiusallisen avoimesti kaikille läsnäolijoille.
1.X:n paha puoli on, että taajuusvasteista löytyy Helsinkiä enemmän pieniä heittoja ja äkäisempiä sävyjä
toistoalueiden ääripäissä. toimintaperiaate on kaikilta osin hyvin erilainen. Huoneessa oli myös tuplasubit (REL
Storm 5), joita normaalisti käytän vanhusten pohjamutiin asti viemiseen (jako 28 Hz), mutta sokkokuunteluissa Stormit pysyivät sammutettuina.
1.x-mallien sijainniksi on vakiintunut 120 cm takaseinästä ja 50 cm sivuseinästä. Ei ärsyttäviä tunteenpurkauksia tai korvia riipiviä itkupotkuraivareita, vaan
miellyttävät käytöstavat tilanteessa kuin tilanteessa
hallitseva kullanmuru.
1.x taas näyttää tunteensa avoimesti ja häpeilemättä, niin hyvässä kuin pahassa. Vain 100
hertsin kohdalle osui kapea ja lievä vaimentuma.
Kuuntelutunnelmia
Ensivaikutelma pätevän sijoituskohdan löydyttyä oli
se, että Helsinki on kuin hyväkäytöksinen ja kohteliaille tavoille kasvatettu lapsi. muovikartioelementtejä Seas valmisti Gradientille tilaustyönä pääasiassa juuri kyseistä mallia
varten korvaten samalla vanhat paperikartiotuotteet
Tämä lienee yksi
helpoimmin kuunneltavista metallikalottitoistimista, joita ikinä olen testaillut. Kuuntelu on
helppoa ja ääni vapautunut, mutta
kautta linjan hieman liian rentoa.
Toistoon ei synny yhtään hyökkäävyyttä edes silloin kun niin on tarkoitettu.
Keskialue on parhain puoli toistossa, kohtalaisen energinen ja todella läpikuultava. Esimerkiksi Indica-yhtyeen Ulkonakappaleen kertosäkeen alussa kuuluvat haitsun naputukset jäävät 1.5:lla liki kokonaan kuulumatta.
Sijoittelu vaikuttaa näiden toistimien kohdalla ääneen
poikkeuksellisen paljon, ja koska aikaa testailuun ei ollut
viikkotolkulla, on mahdollista että pidemmällä hieromisella saattaisi löytyä vieläkin parempi sijoituspiste.
1.x:llä yläkerran tilanne on päinvastainen. Viimeisen mielipiteen siihen saavat
kertoa lahjomattomat sokkokuuntelijamme.
Sokkokuuntelun tulokset
Jukka Piispa
Gradient Helsinki
Todella avara ja kolmiulotteinen äänimaisema. Huomio kiinnittyy enemmän musiikkiin,
kun äänikuva ei riistä huomiota. Äänenpaineet pidettiin kuuntelussa
kuitenkin maltillisina, joten tätä ei
päässyt toteamaan.
Vaikka yläbassot toimivat kohtalaisen hyvin, alemmilla bassoilla
sointi on yksinuottisen ja pahvisen
kuuloista. Tämä kaiutin loistaa aidossa tilassa äänitetyllä musiikilla,
esimerkiksi klassisella, jossa orkesteri aukeaa kokonaisuudessaan äänikuvaan.
Gradient 1.x
Äänikuva ei kasva leveydessä tai syvyydessä samanlaisiin mittoihin kuin
ensimmäisillä kaiuttimilla. Bassot kyllä syttyvät ja
sammuvat kohtalaisen nopeasti,
mutta sävyjä ja grippiä ei irtoa niin
kuin voisi toivoa.
Aladiskantin osalta mennään hyvin rajoilla, tuleeko sitä liikaa vai ei.
Ääni on jo nyt hieman sähäyttävään
kallellaan, mutta pysyy sen verran
kurissa, ettei asia häiritse kuuntelua. Ilmavia, mutta silti riittävän tarkkoja, jotta
soittimet asettuvat vaivattomasti oikeille paikoilleen.
Mielenkiintoinen havainto Helsingin kohdalla on
se, että laulaja jää osalla näytteistä huomattavasti kilpakumppaninsa esitystä alemmaksi. Tunne on sellainen, että laulajaa tarkkaillaan yläparvelta.
Tietynlainen kepeys on toistossa
läsnä sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä. Basaripaah-
dollakaan ääni ei mene tukkoon, ja
bassokuviot toistuvat eheästi.
Kappaleesta toiseen huomaan seuraavani basistin työskentelyä. Nämä
kun pitävät kaiuttimet juuri sopivan tiukasti paikoillaan, silti tuhoamatta sen enempää lattiaa kuin lookiakaan.
Kokonaisuutena Helsinki lienee monen mielestä uskottavampi ja edustuskelpoisempi paketti. Toistossa on paljon samaa tyyliä kuin en-
60
simmäisissä toistimissa; iso äänikuva sekä vapautunut ja raikas tyyli.
Yläbassot tulevat napakalla alukkeella ja nopeasti. Aivan kuin 1.5:llä
toistettuna vokalisti laulaisi istuen ja 1.x:llä seisten. Äänikuva tuntuu myös vetäytyvän, eli
kuulostaisi tulevan melko kaukaa ja
hieman matalalta.
Soundi on hieman tumma, ässät
eivät sihise, mutta diskantti saisi
olla hieman heleämpi. Vaan onko yläkerta jo liiankin anteeksiantavainen. Samalla äänien bongaus vähenee, ja
musiikista tulee havainnoitua enemmän eri soittokuvioita.. Erot kun ovat vahvasti
niihin kuuluisiin makuasioihin perustuvia.
Jos tuotteita arvioidaan ulkomusiikillisten seikkojen mukaan, niin ainakin puutyön jälki on nykymalleissa kiusallisen selkeästi paremmalla tasolla kuin
1980-luvun tuotteissa. Ylimmät diskantit taas jäävät
hieman vajaiksi, joten toisto voisi
näiltä osin olla raikkaampaa ja ilmavampaa. Äänikuvan pienenemisen myötä myös sen
erottelevuus pienenee, eikä soittajien välissä ole niin paljon ilmaa.
Soundi on yleisesti kevyempi, ässät eivät hypi silmille tälläkään, mutta bassokaan ei nouse esille. Tuntuu että hanaa
voisi avata hieman enemmänkin. Onneksi
vanhuksen selkään voi aina heittää (paljon virheitä
peittävän) klassikon viitan.
Tyrmäysvoittoa ei siis tullut puolin eikä toisin.
Molemmat kun ovat kutkuttavan omaperäisiä, laadukasta ja helposti kuunneltavaa ääntä tarjoavia tapauksia, kunhan vain saavat sopivasti tilaa ympärilleen.
Joka tapauksessa olen valmis toteamaan, että iäkkäämpikin, hyvin suunniteltu kaiutin kykenee huollettuna ja hellästi kohdeltuna vastaamaan edelleen varsin
tyydyttävästi nykymusiikin haasteisiin.
Vai pystyykö. vanha
info
www.gradient.fi
Gradient 1.x vs. Ilmiön esiintymiseen tuntuu suuresti vaikuttavan laulajan sävelkorkeus.
Sävykkään basson lisäksi omaa korvaa viehättää hesarissa todella miellyttävä diskanttitoisto. 1.5:n designissa ei ole muutenkaan moitteen sijaa.
Käytännön elämän kannalta vanhan Gradin tukevilla metalliverkoilla suojatut keski- ja diskanttielementit
ovat monille mielenrauhaa tuovia asioita.
Helsingille taas on annettava erikoismaininta pätevästi toimivista ?jelly?-tassuista pohjalasien alla. Äänikuva vetäytyy tosi
kauas kuuntelijasta, mutta tämä ei
haittaa, koska kokonaisuus tulee esityksenä sieltä mistä pitää, joskin hieman kauempana kaiutinlinjasta kuin
mihin olen normaalisti tottunut.
Kuuntelua ajoittain häiritsevänä
seikkana stage tuntuu välillä olevan
todella matalalla. Gradient 1.5 Helsinki
matta. uusi vs. Rummun iskut toistuvat terävämmin,
mikä saa musiikin rullaamaan. Disun sävyt eivät ole aivan vailla karheutta, ja laulajan ässät
ovat veitsen terällä, vaikkeivät ne vielä tärykalvoja riivikään.
Joka tapauksessa valinta äänellisin perustein Gradienttien kesken on vaikea, enkä ainakaan minä kykene
osoittamaan selkeää voittajaa. Toistossa on
enemmän auktoriteetin tunnetta
kuin edellisissä. Taajuusalueen
ääripäistä löytyvät minua eniten
haittaavat seikat; pyöreä ja pehmeä
basso sekä ylimmiltään hieman vajaa diskanttitoisto.
Kokonaisuutena helppo, raikas ja
keskialueelta läpivalaiseva toistotyyli.
Gradient 1.x
Myös näillä äänikuva toistuu poikkeuksellisen avonaisena, isolle alueelle
levittäytyneenä avaruutena. Ääripäiden vajeista huolimatta todella nautittavat kaiuttimet.
Heikki Sihvonen
Gradient Helsinki
Ensimmäinen havainto on todella leveä äänikuva sekä eri soitinten erotteleva jakaantuminen siihen. Basso on pehmeään päin, ja tämä yhdistettynä vetäytyneeseen äänikuvaan aiheuttaa sen, että räväkämpi
musiikki ei tunnu tulevan yhtään
päälle.
Äänikuvan laajuus ja erottelevuus
tuovat kuunteluun monitorointifiilistä pelkän musiikin kuuntelun sijaan.
Tilallinen tarkkuus aiheuttaa pientä
epämukavuutta studiossa työstetyllä musiikilla äänikuvan sekavuuden
muodossa